Werken ? Ja, nu is het zo ver! - Reisverslag uit Sabana Liber, Aruba van Myrthe Dols - WaarBenJij.nu Werken ? Ja, nu is het zo ver! - Reisverslag uit Sabana Liber, Aruba van Myrthe Dols - WaarBenJij.nu

Werken ? Ja, nu is het zo ver!

Door: Myrthe Dols

Blijf op de hoogte en volg Myrthe

31 Augustus 2014 | Aruba, Sabana Liber

Op donderdag 14 augustus was het moment dan ook echt aangebroken. ik moest voor de eerste keer gaan werken. Het besef kwam nog niet echt binnen na de gezellige woensdagavond, maar toen de wekker om half zes ging wel.. Damn! Dat is vroeg na drie weken te hebben uitgeslapen tot gemiddeld half tien, haha! Na een aantal keren te hebben gesnoozed, stond ik dan toch maar echt op. Eerst maar eens lekker koud douchen .. Althans dat dacht ik, maar het was toch wel echt even koud op deze vroege morgen! Enige voordeel: Wakker!Daarna lekker ontbeten, om rond half zeven in de auto te stappen richting school.

Ik vertrok deze dag extra op tijd, zodat ik zeker wist dat ik niet te laat kwam en nog even voorbereidingstijd had. Gelukt! rond tien voor zeven kwam ik aan op school, opende de deur, het hek en de ramen en zette meteen de waaier aan. Het was nu al warm in de klas. Nog even wat belangrijke dingen klaarzetten en leggen, voordat om 07.40 uur de bel ging om in de rij te gaan staan. Jongens in een rij, meisjes in een rij. Van klein naar groot. Eerst de meisjes naar binnen, dan de jongens. Op het moment dat ze naar binnen kwamen, gaven ze mij allemaal een hand en zeiden : ' Goedemorgen Juffrouw'. Wat leuk!

Rond 8.30 moesten wij ons met de klassen buiten verzamelen. Maar daar kwam het eerste notitiebriefje al: Het wordt 09.00uur. Oké prima!

Uiteindelijk een paar keer later was het dan zo ver. De officiële opening van het schooljaar met het hijsen van de vlag en het zingen van het schoollied. Best bijzonder! En alsof dat allemaal nog niet genoeg was, werden ook nog eens alle leerkrachten 1 voor 1 voorgesteld. Iedereen moest naar voren komen, elkaar een high five geven en in de rij naast elkaar gaan staan! Er werd met de kinderen afgesproken dat wij er allemaal samen een mooi schooljaar van gingen maken! Dat gaat denk ik wel lukken, met zulke leuke collega's om mij heen! Daar bof ik toch maar mooi mee!

De twee schooldagen die hierop volgden vlogen ontzettend snel voorbij en ik had na die twee dagen al een goed beeld van de kinderen in de klas. Verlegen, uitgesproken, ongeïnteresseerd, ongemotiveerd, lief, niveau van de Nederlandse taal en noem 't maar allemaal op. Een klasje met veel verschillende kwaliteiten en kenmerken. Een uitdaging om mee aan de slag te gaan. Behoefte aan structuur hebben ze hier sowieso! Dus laten we daar maar eens mee beginnen, er is werk aan de winkel!

In het weekend werden alle verschillende ervaringen met een aantal SKOA mensen gedeeld bij een gezellige barbecue in Camacuri ( verblijf van docenten die drie jaar gaan ). Heerlijk bij het zwembad vertoeven met een lekker stukje vlees, stokbrood met kruidenboter en lekkere sla etc. Genieten! Verschillende ervaringen maar allemaal wel positief en klaar voor een grote uitdaging het komende schooljaar! Op zondag lekker naar Moomba Beach om even uit te waaien op het strand en een leuke dag te beleven met de andere lieve skoa-mensen. Deze dag was het erg warm, en we besloten dan ook om met een aantal mensen op een tube te gaan. Achter een speedbootje aan getrokken worden op hoge snelheid, super vet! We zaten er met zijn vieren op en drie anderen in de speedboot, zij maakten foto's en gilden fijn mee haha! Want wat ging het hard en wat was het vet! Je werd helemaal door elkaar gerammeld, maar dat was het wel waard! Op het eind van de dag kreeg ik door Peter nog even een koelbox met ijsblokjes over me uitgeschut en heb ik alles bij elkaar gegild haha! Wat was dat kooouudd, maar wat was het achteraf ook lekker verkoelend, haha! Alle mensen om mij heen keken me aan en moesten lachen, maar ag! dat moet kunnen!

's Avonds lekker afsluiten bij de bugaloe met een drankje en dansje samen met Henna, Roberto, Sven, Juliëtte, Fieke, Kelly, Peter en Lieke - erg geslaagd, oja kelly zong ook nog prachtig met Henna mee! - om vervolgens weer lekker het bedje op te zoeken. Een nieuwe werkweek stond voor de deur, kom maar op! Ik ben eens benieuwd!

Op de eerste dag had ik het een beetje zwaar. Alles was nieuw, alles was onbekend. Een compleet nieuwe ervaring wat best wel even eng leek. Vooral omdat er deze dag twee jongens in de klas, mij zodanig aan het uitproberen waren dat ik er boos en onzeker van werd. Terwijl de andere kinderen zo goed hun best deden. Jammer dat zij zo de sfeer in de klas bepalen. Maar goed, voor alles is een oplossing, dus hier ook zeker voor. Ik wist alleen nog niet zo goed wat ik ermee aan moest en hoe. Het was dus een positieve start van de week, die even eindigde in een baalmomentje. Was dit nu waar ik voor gekozen had dit jaar?

Maar na een peptalk met Pap en Mam, en ook wat heen en weer gechat met Richard, besloot ik deze tips toe te gaan passen in mijn klas. En daarnaast, ik had gewoon wat meer geduld nodig! Het was inmiddels pas de derde dag. Na school nog een voorlichting over seksuele educatie bij het SKOA, waarbij we een veeg uit de pan kregen over het feit dat we niet genoeg geleerd hadden - anders kon ze de voorlichting ook wel in het Papiaments doen - was mijn dag compleet en was ik klaar. Ik wilde naar huis. Even afschakelen. Ik trek me dingen te persoonlijk aan en dus was dit even een dag van dingen waar ik even mijn weg in moest vinden, zodat ik er weer lekker positief tegenaan kon de volgende dag!

Op dinsdag zijn hier op school altijd de teamvergaderingen, en dus werden wij van half twee tot drie uur verwacht in de koffiekamer, waar de eerste officiële vergadering was. Best wel interessant! Maar wat véél en ook vooral ook nieuwe informatie! Na deze vergadering zat mijn hoofd dan ook best vol! Wat moesten we allemaal gaan realiseren in 1 jaar? Veel plannen, maar zijn ze realistisch en haalbaar? Ik ben benieuwd en laat het maar op me afkomen, wat wil ik anders? Wat ik wel wist was dat ik na deze dag even wilde afschakelen en afkoelen op het strand, bij Boca Catalina. Heerlijk! Dat deed me goed! Ik kon er weer fris en fruitig tegenaan de volgende dag!

Op woensdag was het een leuke dag, de kinderen deden beter mee, de sfeer was beter en ze begonnen te wennen aan mijn structuur. Pfoe, zou het toch gaan lukken, met wat geduld, structuur en duidelijkheid? Laten we het hopen, want ze hebben het wel nodig, samen met veel liefde en geborgenheid, zodat ze je in vertrouwen nemen. Heel veel kinderen krijgen dit vanuit thuis namelijk niet standaard mee en zijn blij met het stukje liefde etc. dat ze vanuit school mee krijgen. Eigenlijk is het dus wel heel bijzonder, wat ik hier kan gaan betekenen en welke rol ik kan innemen dit jaar! Het heeft alleen even tijd nodig, zoals wel vaker hier op Aruba haha!

Na school, om drie uur nog eens een prachtige duikles samen met Sven bij Mango Halto. Prachtige riffen, mooie vissen, steeds meer ervaring als beginnend duiker en dus genieten van deze prachtige onderwaterwereld! Wat is het mooi en rustgevend om de wereld onder water te verkennen, prachtig! Na deze duikles lekker naar huis, lekker koken - jaja het lukt steeds beter haha! - en genieten van mijn vrije avond, lekker niks! Op naar week 5, wat gaat het toch snel allemaal!











Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Aruba, Sabana Liber

Myrthe

Aruba 2014!

Actief sinds 10 Okt. 2011
Verslag gelezen: 323
Totaal aantal bezoekers 54641

Voorgaande reizen:

23 Juli 2014 - 23 Juli 2015

Aruba 2014-2015

31 Januari 2012 - 16 April 2012

india!

Landen bezocht: