' Waar kan ik een potje energie kopen?' - Reisverslag uit New Delhi, India van Myrthe Dols - WaarBenJij.nu ' Waar kan ik een potje energie kopen?' - Reisverslag uit New Delhi, India van Myrthe Dols - WaarBenJij.nu

' Waar kan ik een potje energie kopen?'

Door: myrthedols

Blijf op de hoogte en volg Myrthe

12 Maart 2012 | India, New Delhi

De week vorderde en het was inmiddels alweer woensdag! Bewust blijven beseffen wat je hier allemaal meemaakt is een must. Het wordt langzamerhand wel een routine wat betreft de Drama en Art lessen, maar je maakt toch steeds weer andere dingen mee.. Het kost wel allemaal heel veel energie ( ook vooral door de hoge temperatuur )maar OH, wat krijg je er ook veel voor terug!:D Gelukkig.. want dat had ik wel nodig. Mijn energie was nog steeds niet optimaal – na een weekend met voedingstoffen die wij geloof ik tekort hadden/hebben en waardoor wij ons dus futloos voelden – maar toch liep het programma alleen maar door.. Dat was af en toe wel even slopend en dan is woensdag ook nog eens de drukste dag van de week!

De kinderen zijn echt super enthousiast , dus dat is wel echt fijn, maar soms een beetje óver enthousiast :P Nou moet ik zeggen dat enthousiast zijn niet zo’n probleem is, maar wel op het moment dat wij echt moeten gaan schreeuwen om er überhaupt overheen te komen. Niet zo bevorderlijk voor onze stem, en al zeker niet voor de gezellige sfeer die er is en natuurlijk altijd moet zijn in de klas :)! Af en toe verbazen we ons over het feit dat sommige kinderen alleen nog maar luisteren op het moment dat er ‘grof geweld’ moet worden gebruikt, zoals schreeuwen. Raar eigenlijk, je zou verwachten dat deze kinderen juist beter reageren op een ‘rustige’ manier van corrigeren, omdat ze júíst altijd zo negatief worden benaderd, maar helaas…:( Wij willen absoluut niet meegaan in deze strenge manier van optreden, maar soms is het gewoon echt even nodig. Wij proberen wel om gewoon onze eigen kennis en ervaringen te gebruiken en die dan ook toe te passen in de praktijk, maar je ziet dus dat het niet overal altijd hetzelfde effect teweeg brengt. Wel is het erg fijn om te merken, dat de kinderen zich steeds vrijer beginnen te voelen bij Drama en zich daardoor ook makkelijker uiten wat betreft het opvoeren van drama stukjes . Zoals al eerder verteld, liggen wij hier regelmatig helemaal dubbel van het lachen, wat een fantasie en wat zijn die kinderen blij dat ze dat nu bij ons even kwijt kunnen/ uiten. Je ziet gewoon aan die kinderen dat ze bij andere lessen deze vrijheid niet hebben en alleen maar klassikaal moeten luisteren, dus dit een enorme uitlaatklep voor ze! :)

Wanneer je het in dit onderwijs gaat hebben over zelfverantwoordelijkheid, valt er nog wat aan te leren. Nou wil ik daarmee niet zeggen, dat dit in Nederland wel het geval is en wij dus perfecte kinderen kweken, maar ze zijn zich meer bewust van de ‘gevolgen’ van hun eigen handelen! Nou, wat ik hiermee wil zeggen is dus, dat de kinderen hier in het onderwijs zo enorm strak aan een lijntje worden gehouden wat betreft het onderwijs geven, dat ik mij soms afvraag hoe die zelfstandigheid zich dan later moet gaan ontwikkelen. Ook een lokaal daarbij netjes achterlaten zoals men het gevonden heeft, lijkt erg moeilijk! :P Iedere les staat alles weer schots en scheef en dan heb ik het nog niet eens over de rotzooi op de grond - binnen 50min – en de smerige tafels die geloof ik nog nooit zijn gepoetst in een jaar tijd en wanneer dit wel het geval is, kun je na 1 les weer van vooraf aan beginnen.. En dan herken je weer meteen de ‘ ietwat rommelige en soms wat lakse ‘ leefstijl van de Indiërs. Alles wat ze niet meer nodig hebben/kunnen gebruiken wordt langs de straat gegooid en dat blijft daar dagen, maanden en zelfs jaren rondslingeren. De gedachte om prullenbakken/containers neer te zetten is er niet en dus stapelt het zich alleen maar op, en wordt het er alleen maar onhygiënischer op.

Helaas is het de keiharde realiteit dat je soms tijdens het passeren van (sloppen)wijken mensen letterlijk en figuurijk in deze enorme puinhoop ziet zitten, voor wel úren om er misschien nog iets eetbaars of iets anders uit te halen. Dan komt het toch wel erg dichtbij, die enorme armoede die er op de wereld heerst! :(Dan durf je als westerling met een luxe luizen leventje toch niet meer te klagen, maar ow wat doen veel mensen dat! Materieel bezit, dat is wat je vooral merkt in veel westerse landen overheerst zo erg, dat het leren kennen van een persoon, het leren waarderen van vrienden en familie om je heen en noem het maar allemaal op, soms echt eventjes vergeten wordt!Ongelofelijk, maar tijdens deze indrukwekkende reis, zijn dat toch echte Eye openers! ;)

Maargoed, we hadden het over een doordeweekse dag in India en daarbij het omgaan met verantwoordelijkheid – om even niet té ver af te dwalen haha!:P - Niet alleen verantwoordelijkheid is soms moeilijk, maar ook( het omgaan met) de materialen! Stiften zonder doppen en er veel te hard op duwen zodat ze na 1les bij wijze van spreken al de prullenbak in kunnen, potloden constant zonder een fatsoenlijke punt waardoor een tekening nogal rommelig uit komt te zien, geen eigen potloden om te tekenen, gebrek aan materialen ( want 5linialen op 40 leerlingen is natuurlijk erg magertjes :P) en noem het maar allemaal op. Daar moeten we dus nodig wat aandacht aan besteden anders gaat dat fout, want de ouders van Vivianna nemen namelijk vanuit NL ( action :P ) materialen mee die zij zeer hard kunnen gebruiken hier . Wij zijn hierbij gefinancierd door een organisatie :D ! Wij hopen en daarom besteden wij er aandacht aan, dat de omgang met die materialen wat beter zal verlopen ! :D. We zijn in ieder geval al lang blij dat wij hier al de nodige bijdrage hebben geleverd! :D

Na deze wederom leuke maar soms ook vermoeiende week - mijn potje energie had ik nog steeds niet echt gevonden :P – en een enorm interessant gesprek met de directrice over de gang van zaken ná deze school( de kinderen worden enorm goed gevolgd in hun verdere studie en waar nodig eventueel financieel bijgesprongen ; vooral Terre des Hommes ), was de week alweer om. Uitkijken naar het concert van David Guetta! :D Wat heb ik daar veel zin in.. Ik ben ook vooral erg benieuwd, hoe de organisatie gaat verlopen, aangezien ze daar niet altijd sterren in zijn!;).. Een leuk feestje vieren met medestudenten ! :D

Al deze ervaringen, ik zal ze nooit meer vergeten en wát hebben wij al veel meegemaakt in een relatief korte tijd, maar ik geniet met volle teugen van ieder moment! :D
En er komen alleen nog maar meer mooie momenten aan!

• 12 Maart 2012 - 17:46

Eefjeindia:

Wanneer kan ik als drama docente langskomen? (a)
    Wauw, wat een mooie ervaringen allemaal, ik denk ook echt dat je op een mooie stageplek zit.

groetjes uit Bangalore
    liefs, Evelyn

• 12 Maart 2012 - 21:33

Hub:

Ik vind het geweldig hoe jij voor alles open staat, en dat je er iets uit leert. Dat is een investering in de toekomst die je meeneemt, hoe je toekomst er dan ook uit mag zien. Je bent klasse, helemaal te waauw!