Purpose of visit : Student meeting …. and more - Reisverslag uit New Delhi, India van Myrthe Dols - WaarBenJij.nu Purpose of visit : Student meeting …. and more - Reisverslag uit New Delhi, India van Myrthe Dols - WaarBenJij.nu

Purpose of visit : Student meeting …. and more

Door: myrthedols

Blijf op de hoogte en volg Myrthe

06 Maart 2012 | India, New Delhi

Iedere keer als wij richting Bangalore gaan met onze fijne taxichauffeur die standaard voor ons de vrijdag vrij houdt, moeten wij uitchecken op de campus. Echt waar ja, uitchecken.. Ze willen dan precies weten waar wij naartoe gaan en met welke reden. Af en toe voelen wij ons een beetje opgesloten daardoor en over gecontroleerd, maar ze bedoelen het alleen maar goed, ze willen niet dat er iets met ons gebeurd.

Toen wij ’s morgens opstonden, verheugde ik mij eerst op een lekkere boterham en daarna op een lekkere douche. Die lekkere boterham met nutella kwam er wel, maar die douche niet. Nadat Vivianna zich gedoucht had met al een niet al te sterke straal water, had ik weer net geluk… Het water was op! Potverdikkie, wat was ik om te verrekken! Ik had namelijk echt geen zin om met een vettige kop en een ongewassen lijf naar Bangalore te gaan. Hm, dan maar even wachten. Maar om tien uur hadden wij met onze vriendelijke taxichauffeur afgesproken en dus kón ik niet lang wachten. Dan maar met een washandje provisorisch wassen en dan maar ’t gevoel krijgen dat ik enigszins fris was. Net voordat wij de deur uit wilden gaan, hoorde ik een vreemd geluid. Niet te geloven, daar kwam het water weer! JA , nu hoeft het ook niet meer he! :P Maarja toch maar even met mijn kop over het toilet gaan hangen en Vivianna maakte mijn kop even lekker nat met een soort van maatbeker. Heerlijk, wat voelde ik me toch ineens frís! Ahum Ahum, maar niet voor lang. We waren nog niet goed en wel naar de taxi gelopen of we waren alweer half ‘nat’ van de broeiende hitte! Nou ja, dat scheelde, mijn haren waren ook nog nat, dus dan maar de ramen open in de taxi en alles laten doorwaaien. Dat gaf enigszins nog een fris gevoel en toen wij eenmaal aankwamen in Bangalore verging ons dat ook weer snel. De uitlaatgassen en enorme hitte die ons wederom tegemoet kwam zorgde voor een lekkere plakzooi haha :P! Maarja, dat hadden wij natuurlijk niet alleen, dus dat scheelt!
Eenmaal in Bangalore aangekomen, lieten wij ons eerst bij Ashley Inn afzetten om alvast wat dagen vast te zetten die wij daar zullen gaan verblijven. Toen we daar kwamen binnenlopen herkende ze ons weer, begon ze te lachen en begroette ons vriendelijk! Na een aantal data te hebben doorgegeven en nadat Vivianna voor wat korting had gezorgd, gingen wij verder richting de Shoppingmall Central. Hier maar weer even onze wekelijkse boodschappen doen, wat voelt het toch vertrouwd! Daarna zijn we weer lekker luxe gaan lunchen bij UB- city. Een lekkere quiche Lorraine was ons voorgerecht. Nadat wij dat hadden genuttigd, hadden we eigenlijk niet zoveel honger meer voor een hoofdgerecht, maar wel voor een toetje, dus dan maar even bij Toscano een lekker toetje pakken. Vivianna had een lekkere tiramisu en ik een mango pannacotta, wat was dat smullen! :D
Wat een fijne plek om gewoon lekker te relaxen en eventjes weg te zijn uit het vaste ritme van door de week. Na daar nog even lekker te hebben gezeten zijn wij richting Commercial street gegaan. Dit zijn drie straten die enorm veel winkels bevatten en veel daarvan – van horen zeggen en lezen – zouden westers zijn.

Toen wij aankwamen met de taxi in de buurt van Commercial Street, moesten wij eerst al eens parkeren naast een paar koeien die zich daar fijn neergelegd hadden voor een stel andere auto’s. Handig voor die mensen die er nog weg moesten die dag, maar daar hadden wij gelukkig geen last van. Nou, op pad dan maar en kijken of het is wat we ervan dachten. Niet zoals wij het ons het hadden voorgesteld dus... Wat een zooi en wat een hoop geuren kwamen je tegemoet voordat je de straten überhaupt al bereikt had. Daar schrokken we wel van. Je zou toch aannemen dat wanneer de mensen enigszins geld willen verdienen en de winkeltjes nog een beetje aantrekkelijk willen houden (voor zover dat nog mogelijk is), ze de straten wel wat beter verzorgd moeten achter laten. Maar dat komt niet eens in hun gedachten op. Alles wordt op de grond gegooid en ik wil niet eens weten wát er allemaal op de grond ligt. Vooral als je dan ook nog eens lekker met je open schoenen door water loopt, dat volgens mij rechtstreeks omhoog is gekomen vanuit het nogal ‘frisse’ riool :P! Niet te veel bij al deze dingen nadenken dus, dan komt het vanzelf wel weer goed! :P Tijdens het bezoeken van deze straatjes konden wij in eerste instantie niet veel westerse winkeltjes ontdekken en hadden wij natuurlijk weer het gevoel dat wij in de optocht liepen, haha!:P Maarja, negeren is het beste wat je in zo’n situatie kan doen. We worden er nog eens goed in!:D ‘ Hi Mam ‘ ‘Hello, Helllo? ‘ en noem het maar allemaal op hoor je minstens 100x in een paar minuten tijd. Wat ik ook ongelofelijk vond was, dat de riksja’s de mensen lieten uitstappen midden in de smerigheid…. Reden? Onbekend. Ze denken gewoon niet na bij heel veel dingen die ze doen, laat staan het fatsoenlijk plannen van activiteiten en noem het maar allemaal op wat er in hun dagelijkse ‘actieve’ leven allemaal passeert. Na nog wat te hebben rondgeslenterd in de winkelstraatjes en het bezoeken van wat westerse winkeltjes, waren wij best wel moe van alle indrukken die wij hadden opgedaan en dus besloten wij ons te laten afzetten bij Church Street. Dit keer niet bij 20ft high, maar bij Ruby’s.. Dat zag er namelijk de vorige keer ook leuk uit! Wij waren wederom wat vroeger dan de rest en besloten dan ook maar te gaan eten alvast, zodat wij niet in tijdnood zouden komen met het terugrijden naar Mathagondapalli. Heerlijke penne met knoflookbrood was dan het hoofdgerecht dat onze dag compleet maakte. Toen wij zaten te wachten, kwam er .. jaja, nog een ‘ Blanke ‘ binnenlopen. Altijd fijn, blanken tegenkomen in een stad zover van huis..:) Na in gesprek met hem te zijn gekomen over zijn verblijf en doel hier in India, bleek dat hij uit Denemarken kwam en voor een bedrijf naar het buitenland was gestuurd om onderzoek te doen. Die nacht zou hij nog terug vliegen en dus zocht hij even aanspraak om de avond door te komen geloof ik ;) Best wel gezellig en natuurlijk ook leuk dat je zoveel mensen (en dus ook nationaliteiten ) in zo’n grote stad ziet die uit zoveel verschillende uithoeken van de wereld komen.
Na een uurtje kwam ook de rest aan bij het restaurant en werd het een gezellige avond. Helaas was de tijd die wij samen zouden hebben maar heel kort, omdat iedere student van zijn of haar werk afkwam en niet eerder weg kon.. Maarja, naar maar eens voor de tweede keer in 5weken een Kingfisher te hebben genuttigd - waarbij de 2e ook nog gratis was i.v.m. happy hour –was het alweer bijna tijd om te gaan..:( Echt stom eigenlijk dat wij zo vroeg moeten gaan altijd, terwijl tijd eigenlijk geen rol zou moeten spelen op een van de weinige dagen/avonden die wij buiten de campus verblijven… Na wat geklooi met de rekeningen, was het dan eindelijk gelukt om te betalen voor ons tweetjes en was het tijd om te zeggen….Tot volgende week bij David Guetta :D . Jaja, wij hebben een kaartje bemachtigd voor het Eristoff Invasion Festival in Bangalore, wat heb ik daar ontzettend veel zin in! Gezellig met zijn allen eens even een leuk feestje meemaken! :)

Op zaterdag en zondag hebben wij nog wat lessen voorbereid voor Drama en Tekenen en hebben wij wederom een handwasje gedaan om alles bij te houden. Ongelofelijk trouwens , hoe snel die was hier droogt!:P Alleen op zondag kwam er niet zoveel actie uit ( Behalve dan dat ik nog achter wat kikkertjes heb aangezeten die zich op de badkamer hadden gevestigd, heerlijk!) Wat voelden we ons lekker futloos en slap. Hoe het kwam? Geen idee.. Dan maar lekker op tijd slapen en uitkijken naar een nieuwe week met nieuwe lessen en borden met rijst en prutjes ;)! We gaan het nog eens missen!:P

Maandagmorgen.. Assembly…uur wachten… les geven. Logisch ja, voor die kinderen kan ik mij nog enigszins het doel van de Assembly bedenken, maar voor ons heeft het totaal geen meerwaarde moet ik eerlijk bekennen, laat staan dat we begrijpen wat ze allemaal zeggen. Dus de volgende actie en gedachte was… Morgen skippen we de Assembly, jammer dan! :P Dan maar wat langer slapen. Tot nu toe verloopt de week weer heel leuk en hebben wij al dubbel gelegen van het lachen bij de toneelstukjes die de kinderen deze week moeten opvoeren :D Langzaam nadert het weekend weer. Morgen is het alweer woensdag.. Sjongejonge, wat vliegt de tijd ! :) Genieten en leren van alle momenten die ik hier tegenkom, dat is echt het belangrijkste dat ik tijdens deze reis moet doen ! :D

• 06 Maart 2012 - 20:24

Mama :

hoi myrthe. wat een ervaringen allemaal! Die mooie kinderen zou je inderdaad zo mee naar huis willen nemen he;jullie worden echt al gezien als een beetje familie en dat is een voorrecht. De warmte van de mensen zal je nog vaak herinneren als je dadelijk weer thuis bent in onze individualistische samenleving . hieer kunnen wij nog heel veel van leren! ik volg je reisverslagen en fotos met veel plezier. fijne week en veel plezier op het komende festival samen met de groep. liefs mam

• 06 Maart 2012 - 21:11

Papa Fer:

Nou Myrthe, als ik al je nieuwe ervaringen lees, weet ik niet of ik zou willen ruilen met je! Ik denk van wel!
    Wat een geweldig mooi land met wel heel veel contrasten.
    Wij zijn trots op je dat je deze uitdaging hebt aangepakt. Deze ervaringen draag je je hele leven mee. Het maakt je leven alleen maar rijker. In het leven draait het om mensen, die iets voor elkaar kunnen betekenen. Jij betekent voor de kinderen daar in jouw India enorm veel: je deelt het leven met hen en draagt een steentje bij in hun geluk.
    En jij ervaart dit heel duidelijk elke dag opnieuw! Wij zien aan jouw lach dat je, ondanks de tegenslagen in de eerste weken, je plezier beleeft aan je eigen uitdaging. Fantastisch!
    Blijf vooral genieten van alles wat je zeker de komende weken weer gaat meemaken!

Groet pap.

• 06 Maart 2012 - 23:12

Hub:

Es al die kleintjes mit kome, weurt 't waal druk bie uch, Mama Mar en Papa Ver!

• 08 Maart 2012 - 16:47

Leon Pansters:

Myrthe, je verhaal lezende besef ik dat deze stage wel heel bijzonder is. Ik ben ook zeer benieuwd naar je verdere ervaringen op onderwijsgebied. Er wordt in ons westers onderwijswereld-je veel en soms te veel gepraat over beleid, betrokkenheid en intrinsieke motivatie. Om met de middelen die voorhanden zijn kinderen te laten groeien in hun ontwikkeling binnen de omstandigheden waarin zij leven, werken en onderwijs genieten, vraagt een grote motivatie van de leerlingen en leerkracht in India. Mijn waardering voor jullie en de lokale collega's. Chapeau. Geniet iedere dag opnieuw van de ervaringen. Je koffer wordt in 3 maanden tijd goed gevuld, doe daar je voordeel mee. Veel plezier en ....... op tijd opstaan daar het water om te douchen snel op is. Vive la vie.

• 08 Maart 2012 - 20:27

Leanne:

Hoi Myrthe, Je bezorgt ons heel wat leeswerk met al je ervaringen daar in India, maar ik lees ze met veel plezier.
    Zelfs het wekelijkse ritme zit er al goed in, met als afsluiting van de week het bezoek aan Bangalore en de ontmoeting met je medestudenten.
    Geniet maar lekker van de luxe tijdens het uitstapje met de ouders van VIvianne, het is zo weer voorbij.
    Heel veel groetjes, Leanne