You are wonderfull teachers - Reisverslag uit New Delhi, India van Myrthe Dols - WaarBenJij.nu You are wonderfull teachers - Reisverslag uit New Delhi, India van Myrthe Dols - WaarBenJij.nu

You are wonderfull teachers

Door: myrthedols

Blijf op de hoogte en volg Myrthe

26 Februari 2012 | India, New Delhi

Nadat we maandag een intensieve dag hadden gehad omdat alles nieuw was, begonnen wij met een nieuw potje energie – die we ruim hebben bijgeslapen haha :P - en enorme drive weer op dinsdag ;)! Die dag stond Art 1,2,3,5A en Drama 4 op het programma.. Na even lekker te hebben ontbeten ( boterham met Belgische chocopasta :D ) gingen wij richting het ‘ Art Blok ‘ zoals dat door Schnkar aan ons is doorgegeven. Nadat we een hele tijd hadden gewacht en er nog steeds geen kinderen waren, dachten wij … Hmmm er klopt iets niet. Toen de Art teacher kwam aanlopen, vertelde zij ons dat wij aan de andere kant van de campus moesten zijn – 15 min. lopen – Ow, haha.. dat is ook handig! Met een enorm hoog tempo liepen we achter haar aan om nog enigszins op tijd te zijn. Eenmaal aangekomen bij het lokaal (art 1 )kregen wij meteen een beker water aangeboden, omdat wij stonden te hijgen als een paard haha!:P Nou goed, dan maar beginnen met de les en daar kwam de riedel weer: ‘Today we gonna learn how to draw a family’. De kinderen luisterden heel aandachtig naar de opdracht en we moesten zelfs zeggen: You can start. Iedereen volgde de opdracht goed op en ik stond verbaasd te kijken hoe de kinderen dit deden. Ongelofelijk, want deze kinderen zijn slechts 6 jaar. Ook trok een meisje opnieuw mijn aandacht die duidelijk meer zorg en aandacht nodig had dan de anderen. Dit deed mij meteen denken aan de uitspraak die op Meru’s deur hing: Every disability has an ability.. Op het moment dat je haar de aandacht gaf die zij nodig had, lachte ze en bloeide zij helemaal op, geweldig om te zien! :) Aan het einde van de les, zijn de kinderen altijd heel enthousiast en bedanken zij ons hiervoor! Op naar Art 2 , nadat wij een kopje thee en een lekker stukje cake hadden gekregen. Zij kregen vandaag de techniek van het gezicht aangeleerd en dus konden we onze standaard zin weer gaan gebruiken haha. Deze les was wederom geslaagd en het was tijd om terug te lopen naar het lokaal waar de oudere kinderen les kregen. Hier zouden wij art 5A ontvangen. Wat een enorme klassen allemaal, maar wat een concentratie en rust ook! Het zijn kinderen dus die zijn evengoed wat vaker druk, maar die over het algemeen een sterke spanningsboog hebben! Na de lunch – wij hebben deze dag tussen de kinderen op de grond gegeten, maar wel nog met een lepel i.p.v. met de handen :P - nog wat lessen te hebben gedraaid , zijn wij richting het winkeltje van de campus gelopen, voor zover je het een winkeltje noemen kan!:P Hier hebben wij wat eieren, zout, KitKat en pakjes drinken gekocht. Dit alles samen was net iets meer dan 1euro, heel erg goedkoop dus! :D Ook besloten wij maar eens achter de activering van de SIM kaarten aan te gaan. Ongelofelijk maar waar, wij konden onze SIM-kaarten gaan gebruiken! Na wat tegoed erop te hebben gezet konden wij ze eindelijk gebruiken.. :D Ook hebben wij die dag nog een taxi geregeld voor vrijdag, omdat wij dan wederom richting Bangalore zouden gaan en daar de andere studenten wederom zouden treffen . We keken er alweer naar uit! :D . Na school maar weer een powernap gedaan, maar deze had in plaats van een uurtje , twee uur geduurd! Dit had later als gevolg dat ik ’s nachts enorm heb liggen draaien en niet kon slapen. Aj, dat moet ik dus niet meer doen!:) . Woensdag, de drukste dag van de week, stond voor de boeg. We hadden er wel weer heel veel zin in!:D Vier keer drama en 1 keer tekenen was deze dag de planning. Wel begon mij ondertussen de herhaling van de lessen een beetje de neus uit te komen, dus ik zal ook zeker nooit een middelbare school leerkracht worden, wat lijkt me dat saai! :P Maarja, ieder ’t zijne hè! ;)
De dag begon voor ons met de assembly in de meditatie hal. Een paar honderd kinderen kwamen de hal binnen en luisterden aandachtig naar wat er verteld werd. Best indrukwekkend om te zien, hoe de kinderen hiermee omgaan.. Na de assembly hadden wij even een uurtje niks en dus de tijd om de volgende lessen voor te bereiden. Wij kwamen hier niet echt aan toe, want wij raakten aan de praat met Deepa . Zij is zowel een leerkacht voor Art , als ook een house Parent voor de kinderen, dus zij heeft de hele week vol zitten! Zij vertelde ons namelijk dat zij ’s morgens rond vijf uur half zes opstaat en dan met de kinderen gaat joggen en ontbijten! Wow! Nou, dat verklaard wel wat voor rumoer wij ’s morgens altijd horen!:P Na het joggen wassen zij zich, kleden zich om en gaan naar school. Als er eventueel nog tijd over is vóór school, dan gaan zij nog leren of huiswerk maken! :O Haha, niks voor mij dus zo’n ritme! :P Op zondag wassen zij samen met de kinderen de kleren, poetsen hun slaapzalen, maken huiswerk en hebben eventueel nog een programma om te volgen. Er zijn kinderen die op de campus verblijven voor lange tijd, maar er zijn ook kinderen die na school met de schoolbus naar huis toe gaan. De meeste kinderen op deze school komen trouwens van vergelijkbare achtergronden. Ze selecteren hier de kinderen op culturele achtergronden, zodat de kinderen elkaar accepteren en niet te veel van elkaar verschillen! Zo kunnen zij beter een ‘eenheid’ creëren en worden alle kinderen gerespecteerd door elkaar. Maar respect voor Deepa, dat zij zich echt 24/7 tussen de kinderen begeeft en zelfs ook slaapt, terwijl wij blij zijn als we na school even een stukje privacy hebben!:) Na donderdag opnieuw op de grond tussen de kinderen pittige prut met rijst te hebben gegeten en een eitje ( die hebben we zelf maar gepeld, want anders hadden er al 20 kinderen aangezeten voordat wij hem op hadden :P ) en een banaan te hebben gekregen konden wij alweer bijna gaan uitkijken naar ons welverdiende weekend en dus naar Bangalore! :D Maar eerst nog een les drama en tekenen! Langzaam begin ik mij echt thuis te voelen op deze campus en dus deze school en dat geeft een vertrouwd gevoel! Gelukkig maar, want dit had ik in het begin niet gedacht.. We hebben beiden aan deze week een enorm goed en voldaan gevoel over gehouden , mede doordat de kinderen enorm enthousiast waren en ons dit ook teruggaven! Een kind kwam naar mij toe, gaf mij een kus op de wang en zei: ‘It was a wonderful lesson teacher!’ Zo lief! ;)

Ongelofelijk om te bedenken dat wij nog slechts 5 weken hier zijn na deze week ( waarvan ook nog een aantal dagen de ouders van Vivianna langskomen en waarmee wij leuke dingen gaan doen! :) Het zijn dan helaas niet mijn eigen papa en mama, maar ik kijk hier ook wel naar uit! ) Van de ene kant lijkt het nog zó kort allemaal, maar van de andere is het ook wel weer leuk om uit te kijken naar de laatste dagen die wij zelf kunnen invullen hier in India.

Ik waardeer in ieder geval heel erg de belangstelling van alle lieve mensen om mij heen die mij volgen via mijn site, de mensen die mij mailen en sms-en en mij daarin iedere keer weer duidelijk maken dat ik van deze ervaring enorm moet genieten en ook moet leren! Het klinkt misschien raar , maar soms ben je inderdaad wel eens geneigd om dat te weinig te doen en dan helpen deze berichten en lieve woorden mij er weer aan dat ik dit absoluut niet moet vergeten te doen! ;) Tot nu toe heb ik een enorm sjieke tijd samen met Vivianna en hebben wij al dingen meegemaakt die zoals mijn papa het zo mooi schreef, mijn mens- zijn ten goede zullen komen! Klinkt cliché, but it’s true!:D

  • 26 Februari 2012 - 11:45

    Ilse:

    Ha lieve nicht,

    Leuk om al je berichten te lezen via je site. Lijkt me echt gaaf dat de kinderen zo dankbaar zijn na jullie lessen, geniet er maar van!
    Ik lees dat het einde alweer in zicht komt, wat gaat het snel! Nog heel veel plezier en succes!!

    Liefs Ilse

  • 26 Februari 2012 - 15:09

    Tamara:

    Wat leuk om te lezen hoe je daar het onderwijs ervaart Myrthe! Wij kunnen er zeker allemaal van leren en ook goed dat er nog vakken als tekenen en drama wordt gegeven! Je geniet al van een boterham met pasta en dat prutje rijst zal zeker ook wel smaken na uren van concentratie en lesgeven in die hitte.
    Hoop dat je je weer energieker voelt na je diarree week .....
    De plaats Bangalore en het gevoel van leuke dingen daar zal je nooit vergeten he en ook familie van je vriendin is een welkome onderbreking van alles: misschien nemen ze ook nog typisch hollandse dingen mee?
    Zo sleepten wij deze kerst met rookworsten/erwtnsoep/speculaas/speculoos en drop naar Azie waar iedereen dolgelukkig mee was!!
    Wij ook met dat laatste zakje drop die we bewaard hadden voor onszelf..d.w.z. voor Britt en mij want de rest lust het gelukkig niet.
    Hele fijne week weer en leuk om alles zo te lezen: kan je nu wel met je handen eten en de rijst in de hand scheppen?
    Liefs van ons uit Stein

  • 26 Februari 2012 - 22:58

    Hub:

    Want ook in Indonesië is het normaal om met de (rechter)hand warm te eten. Ik heb nog nooit zo'n lekkere en tegelijk simpele maaltijd gehad als in Batu (Oost-Java): kip met rijt in een bananenblad. En géén bestek. Zittend op een stoepje in de straat. Ik zou het zó weer doen.

    En dan nog: een cliché is vaak een cliché, juist omdat 't zo wáár is!!!

    Ik bewonder je moed! 't Ga je goed verder!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Myrthe

Aruba 2014!

Actief sinds 10 Okt. 2011
Verslag gelezen: 119
Totaal aantal bezoekers 54638

Voorgaande reizen:

23 Juli 2014 - 23 Juli 2015

Aruba 2014-2015

31 Januari 2012 - 16 April 2012

india!

Landen bezocht: