Please don't go mam! - Reisverslag uit Trivandrum, India van Myrthe Dols - WaarBenJij.nu Please don't go mam! - Reisverslag uit Trivandrum, India van Myrthe Dols - WaarBenJij.nu

Please don't go mam!

Door: myrthedols

Blijf op de hoogte en volg Myrthe

03 April 2012 | India, Trivandrum

Na de mooie avond van de tiende jaars was het nog drie dagen tijd om afscheid te nemen van de kinderen en ze een kleine test af te nemen over het vak drama en hoe ze het hadden ervaren in deze afgelopen weken. Dinsdagmorgen was het eerst tijd om naar de pre primary school te gaan. Dit zijn de allerkleinsten. Eenmaal daar aangekomen, bleek dat zij eigenlijk niet zoveel tijd hadden voor een tekenles. Maar na even geoefend te hebben, kregen wij de mogelijkheid om even een korte tekenles te geven – wij merkten namelijk dat dit hun planning deels in de war bracht :P – om vervolgens even een kleine snack met ze te eten/drinken. Cake met een kopje thee. Daar verheug ik me iedere week toch wel weer op haha! :P Na de ‘snacktime’ gingen wij naar de tweede jaars( ong. 7 jaar ), maar daar waren zij wederom bezig met het oefenen voor Annual Day. Nou dachten wij, dan kunnen we ze maar beter niet storen :P.

We besloten toen om eens bij enkele klassen binnen te lopen en te kijken hoe het ervoor stond met de voordrachten. Als eerste belandden wij bij de klas van Deepan ( een vrolijk mannetje, waarvan wij zijn lieve lach echt zullen gaan missen!). Deze kinderen zijn ongeveer vijf jaar oud. Net op het moment dat wij daar binnenkwamen, startte de muziek en begonnen zij met dansen. Geweldig om te zien hoe deze kinderen zoiets al weten te produceren. Het was wel nog een beetje rommelig en er moest nog veel gestuurd worden, maar het zou vast heel erg leuk worden! Toen hebben wij nog even bij een andere klas gekeken en als laatste hebben wij hier wat foto’s gemaakt met de kinderen waaraan wij les hadden gegeven. Wat waren die kinderen voortdurend blij om te zien, en wat deed mij dat goed!:) Toen wij hier voor de laatste keer weggingen zeiden ze : ‘Thank you, Miss!’. Dat doet toch echt wat met je kan ik jullie vertellen.

Nog voor de lunch maar weer eens richting het Art Block gelopen(Art Block houdt hier trouwens in : álle expressievakken samen: dans, zang, tekenen en drama). Voor de lunch kwamen namelijk nog de vijfde jaars - ong. 11 jaar – gelukkig wel naar onze klas toe. Dit waren een van onze favoriete klassen. Iedere leerling die binnenkwam wist ons inderdaad goed te vertellen dat dit onze laatste drama les met hen zou zijn. Sommigen zeiden zelfs: ‘Please don’t go, please stay’ en ‘When are you coming back?’ Tijdens deze les kregen zij eerst uitleg over de nieuwe materialen en vervolgens de drama test die op het bord stond geschreven – want er was niet genoeg papier om te printen :P – en die moesten zij maken. Wat een stilte en wat een concentratie. Na afloop van deze les nog even een leuke groepsfoto maken om vervolgens ‘Goodbye’ te zeggen tegen deze lieve groep. Toen wij naderhand alle reacties lazen op de vraag: ‘ What did you like most in drama class?’ deed mij dit enorm goed. Ik zal jullie een beetje een indruk geven van wat ongeveer de antwoorden van de kinderen waren.

Let op hier komen ze:
‘ I like te drama class, because you are a teacher, like I want a teacher to be ’
‘ Your care and affection in the drama class, makes our life more colourful ‘
‘ I like the drama class, because you’re like my mother and i like that ( manier van omgang is )
‘ I like drama class most, because you’re not beating us ‘.
‘ You gave us freedom in your class and your room is so nice decorated and very clean!’

Nou.. Zo kan ik nog wel eventjes doorgaan. Het zijn niet exact de antwoorden zoals in hun tests, maar het is een samenvoeging van een heleboel antwoorden dus dan kunnen jullie je voorstellen wat dit met mij deed. Er zijn niet echt woorden voor, om te beschrijven hoe blij en dankbaar zij met ons waren! :D Kinderen zijn recht door zee en zeggen/vragen precies de kern van alles, dat is toch super! Ze hoopten zelfs dat we nog vaker terug zouden komen en dat ze mee konden naar Nederland… Helaas gaat dat niet :P, maar wat geeft het een voldaan gevoel, na zoveel weken hard werken! :D

Na de lunch hadden wij nog de derde klassers – waar wij niet altijd evenveel naar uitkijken om eerlijk te bekennen. Ze zijn nog zo klein wat dat betreft en vinden het enorm moeilijk om zich te uiten in de drama klas en om zich op een correcte manier te gedragen bij de tekenklas. Ook deze keer gaf het weer een hoop obstakels, wat het voor ons niet erg leuk maakte om er op deze manier afscheid van te moeten nemen. Wel hebben wij in deze les bereikt, dat ze bewuster leren omgaan met de materialen die wij uit Nederland voor ze hebben meegenomen. Na deze les gingen wij terug naar ons huisje. Het was een hele leuke dag, maar die laatste les gaf een beetje een rare ‘nasmaak’ aan het totale beeld van de dag, dat was wel jammer. Maar ach, de rest was echt top om te beleven! Het wordt dadelijk nog moeilijk om al die lieve kinderen en de campus te gaan verlaten :( !

Woensdagmorgen. Niemand te zien. Nou ja, dan maar even wachten tot de kinderen komen. Het eerste uur.. Geen kinderen. Het tweede uur… Geen kinderen.. Waarschijnlijk waren deze kinderen allemaal druk aan het oefenen voor de grote dag zaterdag. Dans, zang en acteerstukjes zullen op deze dag de revue passeren. Maar goed, na dat tweede uur, besloten wij om maar eventjes terug te gaan naar ons huisje, en dat wij Deepa wel weer zouden zien bij de lunch. Na de lunch maar weer eens richting het lokaal gelopen en opnieuw…. Gewacht! Haha :P Maar er kwam niemand meer, iedereen oefende al bijna twee weken aan een stuk, omdat het die zaterdag goed moest zijn! Nou ja, de hele dag wat lopen lanterfanteren ( best gezellig soms met Deepa, Priya(muziek ) en de kinderen. Na deze dag maar weer eens naar huis, maar helaas niet met een voldaan gevoel. We hadden best wel veel zin om met alle klassen de drama lessen leuk af te sluiten, maar helaas ging dat niet ..:( Dat was wel echt jammer, want een ander moment om gedag te zeggen was er niet meer, behalve de zaterdag.. Maar dan zullen alle kinderen snel weg zijn omdat hun ouders ze komen ophalen! :)

Donderdagmorgen. Wederom niemand te bekennen! :P Hm, jammer. Nou ja, dan Deepa maar haar afscheidscadeautje van ons geven. We hadden een foto van ons drietjes uitgeprint en op de achterkant wat lieve woorden geschreven om haar te bedanken voor de leerzame en gezellige tijd samen. Dat kon ze enorm waarderen en ze viel er zelfs eventjes stil van. Ook hadden wij een zakje stroopwafeltjes gegeven als lekkernij uit Nederland. Toen ze er eentje geproefd had, volgden er meerderen, die smaakten dus erg goed :P. Voor Priya hadden wij dropjes meegenomen.. In eerste instantie dacht ze dat het chocolade was, maar ook zij at er meer na er eentje te hebben geproefd! :)
Op het eind van de dag hoopten wij dat dan toch minimaal nog één klas zou komen opdagen, maar toen ze al tien minuten te laat waren, hadden wij de hoop al opgegeven.

Nét op het moment dat wij wilden gaan, kwamen ze toch nog en hebben wij met hen ook de test afgenomen en nog een spelletje gedaan. Wat vervolgens bleek, was dat de andere sectie van de vijfde klassers, dus in totaal 5A en 5B samen, ook nog even kwam! :D TOP! Maar wat er minder top was, was dat het eigenlijk nauwelijks te handelen viel. In totaal zo’n 70 kinderen in het klaslokaal, noouuu.. dat waren wij toch niet gewend :P. Toen wij ook maar één spelletje deden, werd het een grote chaos en hebben wij ze eerder laten gaan. Wat een leuke reactie als bedankje en wat een teleurgestelde gezichten dat het de laatste keer zou zijn dat wij hen les zouden geven. Ze vroegen ons om AUB terug te komen! ;) Toen wisten wij het héél zeker. Onze taak als stagiaires op RICE MMS, was zeer geslaagd! We just did it :D Daar mogen wij best wel trots op zijn, want het was niet een bepaald makkelijke opdracht! :D

Vrijdagmorgen. Kleren wassen om vervolgens het koffer in te pakken. Deze dag hebben wij een aantal zaken proberen te regelen – wij wisten eigenlijk wel dat we het nog een aantal keer moesten vragen haha:P Maar we zijn het gewend – om vervolgens lekker te genieten van een vrije dag.
Op naar zaterdag,een toepasselijke afsluiting van de stageperiode – bleek namelijk dat ze daarna 2 maanden zomervakantie hebben. Wisten wij dus niet, haha! Communicatie. Wat een belangrijk sleutelwoord was dat gedurende onze hele stageperiode op deze school en in India op zich - We weten niet precies hoe de dag eruit gaat zien, maar we laten ons verassen, de dingen die we horen klinken in ieder geval goed! :D Het belooft een groot feest te worden! ;)

• 03 April 2012 - 18:23

Tamara:

Wat een energie en blijheid straalt van de kinderen af!
    Jullie hebben het erg goed gedaan daar meiden, zoals de kinderen jullie ook terug gaven met hun feed-back en lieve opmerkingen! Tja communicatie he: het sleutelwoord daar, maar ook hier in Nederland, maar in een andere mate dan.
    Veel sterkte met afscheid nemen van alles daar wat je lief is geworden...

• 03 April 2012 - 20:23

Edwin & Godelieve:

Tja Myrthe, aan alles komt een eind. Maar de herinneringen blijven ! Zo ook die van ons aan het bezoek aan jullie. Die hebben we vanavond op heel gezellige wijze mogen delen met je ouders, in een heel goed restaurant in Sittard. En we kwamen weer niet uitgepraat. Wat zal dat met jullie zijn als jullie terugkomen. Fijn dat we al zoveel hebben kunnen lezen ! Geniet, na dat voldane gevoel van Rice MMS, met volle teugen van jullie laatste India-ervaringen !

• 04 April 2012 - 07:03

Hub:

Intussen staat dit gelijk aan het intrappen van een open deur. Wat een sfeer spreekt er uit je verslagen. Ik zou bijna wensen dat je nog langer bleef, al was het maar om de sfeer ervan te kunnen blijven proeven. Maar binnenkort kunnen we lijfelijk zien en horen hoe het was. En wellicht is dat nèt nog 'n graadje beter. Nog veel plezier de laatste twee weken zonder de onderwijsactiviteiten. En veel sterkte, nu je het zonder de klassen moet doen, waar jullie in zo'n korte tijd zo'n fijne band mee hebben opgebouwd!