De grote kloof tussen rijkdom en armoede - Reisverslag uit New Delhi, India van Myrthe Dols - WaarBenJij.nu De grote kloof tussen rijkdom en armoede - Reisverslag uit New Delhi, India van Myrthe Dols - WaarBenJij.nu

De grote kloof tussen rijkdom en armoede

Door: myrthedols

Blijf op de hoogte en volg Myrthe

23 Maart 2012 | India, New Delhi

Met deze titel wil ik even aangeven dat India een land is van uitersten. Aan de ene kant zitten wij als luxe paardjes te genieten van alles wat we ons op dit moment maar wensen kunnen, terwijl er 500 meter verderop families haast omkomen van de honger, er dus (overal) enorme armoede heerst en laten we het maar niet meer hebben over de uitersten qua hygiëne in dit geval. Bizar om ons dit te realiseren! Maar goed….Dit is helaas de keiharde realiteit :).

Na een nacht werkelijk als een roosje te hebben geslapen – je kon ook nog kiezen uit minimaal 6 verschillende soorten kussens :P , dus daar zat de juiste wel tussen :D – zijn we rond half 9 opgestaan en heb ik mij eens lekker gedoucht onder onze buitendouche( de douchegel/shampoo/dental kit en de hele selectie was aanwezig hier), nadat ik eerst eens even naar buiten heb gekeken om opnieuw te beseffen in welke luxe wij terecht waren gekomen! Heerlijk, warm water uit de kraan ook nog. Eventjes lekker van deze douche genieten bij de opkomende zon. De vorige avond hadden wij al gezien dat er bij het ontbijt een buffet zou staan, met niet de minste dingen erop. Muffins, donuts, croissantjes in alle vormen en smaken, fruit, brood, cake en alle smaken sapjes die je je maar kunt bedenken. Daar had ik in die zeven weken op de campus alleen maar van kunnen dromen en nu mochten we er ook nog écht van profiteren!:D Op alle zoetigheid stap je natuurlijk als eerste af en vervolgens probeer je dat te compenseren met fruit :P Alleen zijn de verhoudingen dan even ver te zoeken, al moet ik toegeven dat ik het echt bescheiden heb gehouden. Ook pakte ik mij een heerlijk versgeperste jus d’orange en had daarna met een heerlijk voldaan gevoel – ik deed nog altijd even voorzichtig met mijn darmen – terwijl de rest zich nog ‘ sjpek mit ei ‘ pakte :).

Terug naar de cottage erna, om ons om te kleden om heerlijk naar het zwembad te gaan. Wat had ik daar naar uitgekeken! Jaja, met een kort broekje en een topje (dit wordt in India normaal niet zo geapprecieerd, maar hier is het westers ingesteld dus toegestaan ) gingen wij naar het zwembad. We waren nog niet goed en wel aangekomen bij het zwembad of er stond al een meneer klaar met handdoeken die ons hielp om vier ligbedjes bij elkaar te organiseren. Zelfs de handdoek hoefden we niet zelf klaar te leggen, al had ik daar echt geen moeite mee gehad hoor, haha!:P Heerlijk zonnebaden, zwemmen, weer zonnebaden en nog meer zwemmen! Tegen etenstijd bestelden wij met zijn vieren 2 maaltijden die wellicht genoeg zouden zijn voor ons vieren samen. En waar kun je dat nog leuker en gezelliger doen dan ín het zwembad aan de bar! Toppie! Lekkere sandwiches met frietjes en een sapje, lekker toch?:D Wel voelde ik het branden op mijn rug, maar ach, een paar keer opnieuw nat maken en dan zal dat wel meevallen dacht ik(achteraf bleek ik verbrand:P!). Dat smaakte echt heel goed, en vervolgens zijn wij door het water teruggelopen, hebben wij ons even laten opdrogen en zijn we ons gauw gaan douchen onder de heerlijke stortdouche buiten, want om drie uur zou de taxichauffeur met zijn goed uitgeruste taxi klaarstaan. Dat douchen had maar voor even effect, want binnen vijf minuten was ik van de klamme lucht toch alweer plakkerig….

We gingen deze zondag naar Mammalapuram. Een stadje aan de golf van Bengalen, een oorspronkelijke zeehaven en betekent ‘ Stad van de grote worstelaar’. Kenmerkend in Mammalapuram is de robuuste bouwstijlen van de tempels en het in de rotswanden uitgekapte beeldhouwwerk. Als eerste werden we naar de Kust Tempel gebracht. Een mooie tempel, omringd met beelden van de stier Nandi en gewijd aan de goden Shiva en Vishnoe. Helaas is deze tempel niet meer in perfecte staat, dit komt door de ligging aan de zee (zand). Deze tempel heeft in 2004 ook de tsunami doorstaan en heeft vervolgens een nieuw restant van de tempel blootgelegd, mooi om te zien! :) Nadat we hier wederom op de foto moesten met een paar Indiërs - voel me bijna een ster haha – gingen wij terug naar de taxi en gingen wij nog een paar hele mooie tempels bezoeken. De volgende waren de vijf Ratha’s(soort van miniatuur tempels/prototypes voor Dravidische bouwkunst). De tempels zijn vernoemd naar helden uit een dichtwerk. Alle tempels waren gemaakt uit één rots en dus van boven naar beneden uitgekapt. Interessant om te zien was dat ze vanaf ’t zuiden van boven naar beneden afliepen qua hoogte. Deze binnenplaats – met ook een olifant en stier uitgekapt – leek net op een binnenspeelplaats voor kinderen. Erg mooi om te zien allemaal. Ook hebben wij de meters lange wand gezien met het grootste uitgehouwen reliëf ter wereld. Het was 27 meter lang en 9 meter hoog, enorm dus, en zeker zeer prachtig!:)

Als laatste gingen wij naar Krishna’s Boterbal. Dit is een rotsbal, liggende op een berg die perfect blijft liggen, al zou je denken dat hij binnen nu en twee minuten naar beneden zou rollen! Vivianna en ik waagden de poging om naar boven te klimmen en onder die bal te gaan zitten, maar dat ging nog niet zo gemakkelijk. Voordat we boven waren, waren we al vijf keer naar beneden gegleden, het was een komisch gezicht geloof ik :P! Toen wij nog niet goed en wel weg waren bij die rots en richting een kleine nabij gelegen bezienswaardigheid liepen, liepen daar vijf aapjes mooi achter elkaar in een rijtje. Sjiek om deze hier ook in het wild te zien. Apen komen vaker voor bij tempels, maar je moet wel erg voorzichtig zijn, ze kunnen agressief reageren. Na een reeks van culturele indrukken was het tijd om te ‘shoppen’. Er worden in Mammalapuram prachtige beeldjes, maar ook enorm grote beelden gemaakt uit steen. In een zijstraatje vonden wij dan ook een leuk winkeltje dat tal aan beeldjes en ook lampjes verkocht. Zag ik op een gegeven moment een mooi lampje, liet ik het houdertje op de grond vallen, nét voordat we met zijn vieren wilden gaan onderhandelen over de prijs. OEPS! Dat was niet de bedoeling, maar van de andere kant maar goed dat het gebeurde, het brak namelijk zo snel dat het vast en zeker geen vliegtuigrit had overleefd. Uiteindelijk is de keuze van ons op andere dingen gevallen en gingen wij vervolgens weer terug naar het resort om te eten.

Wat was ik benieuwd! De ouders van Vivianna hadden namelijk verteld dat wij op een mooie, gezellige plek gingen eten, maar waar precies was nog een verassing. Toen wij rond half acht gingen eten, liepen wij richting de zee. En ja hoor, daar lag een mooi restaurantje pal aan het strand! Wow, wederom luxe en een prachtig uitzicht! Gezellig met zijn vieren onder en rieten parasol aan een leuke ronde tafel eten. Wat zou ik vandaag eens pakken – als we dan toch weer eens een keuze hebben :P - De keuze was eigenlijk vrij snel gemaakt. Lekkere tijgergarnalen in een heerlijk sausje met aardappelpartjes en een klein beetje groenten. Dat smaakte goed!:D Toen we wederom de kaart kregen voor het dessert, was ik snel verkocht en pakte de Passion Fruit tart met een bolletje ijs. Jammie! ;). Buikje rond, gingen wij nog even langs het laatste restaurant om te kijken hoe het uitzicht er was en om even te kijken naar de nóg grotere en luxe huisjes die op dat pad lagen. Al vond ik onze cottages toch met de ronde vorm een stuk gezelliger uitzien! ;). Ik was hartstikke moe van deze dag en dus ging ik na een poging om een verhaal te schrijven – wat dus niet echt vorderde :P – lekker slapen. Op naar een nieuwe dag, waarbij wij later op de dag zouden vertrekken richting Kanchipuram, een zijdestadje met enorm veel en mooie tempels, zoals men zegt.

Wat we deze dag en dinsdag nog allemaal hebben uitgespookt, kunnen jullie lezen in mijn volgende verhaal!;)

  • 23 Maart 2012 - 23:10

    Hub:

    Er is in toenemende mate ook in Nederland sprake van een maatschappelijke tweedeling, maar die is nooit zo opvallend als in Zuid(oost)-Azië. Dat kan confronterend zijn, maar het is goed dat je er oog voor hebt. Het moet ons dankbaar stemmen. Wij hebben het nog steeds erg goed!

    Ik zit bijna dagelijks te kijken of je weer iets nieuws hebt geschreven. Het leest als "Simon Carmiggelt".

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Myrthe

Aruba 2014!

Actief sinds 10 Okt. 2011
Verslag gelezen: 889
Totaal aantal bezoekers 54629

Voorgaande reizen:

23 Juli 2014 - 23 Juli 2015

Aruba 2014-2015

31 Januari 2012 - 16 April 2012

india!

Landen bezocht: