From silence to a lot of noise ! - Reisverslag uit New Delhi, India van Myrthe Dols - WaarBenJij.nu From silence to a lot of noise ! - Reisverslag uit New Delhi, India van Myrthe Dols - WaarBenJij.nu

From silence to a lot of noise !

Door: myrthedols

Blijf op de hoogte en volg Myrthe

26 Februari 2012 | India, New Delhi

Nadat we alweer een week waren teruggekeerd naar de rust vanuit Bangalore ( merendeels, maar niet altijd ) in Rice MMS Model school in Mathagondapalli – met de fluitende vogels, krijsende kraaien en moeders tegen hun kinderen waar je geen touw aan vast kunt knopen, spelende kinderen, ratelende scooters, ritselende palmbladeren, bewakers en noem het maar allemaal op – was het alweer tijd om voor één dag naar Bangalore te vertrekken. Deze keer vertrokken wij iets eerder dan gepland zelfs naar Bangalore met wederom onze personal driver, laat ik jullie zijn ingewikkelde naam maar besparen, om inkopen te gaan doen voor de komende week op de campus. Ook lieten wij ons weer even afzetten in het forum, om even te eten bij Mac Donalds – ongezond, maar wat hadden wij zin in frietjes en een Mc Chicken !Voor slechts 2euro een heel menu :D! – en rond te neuzen om ons weer even in het stadsleven te wanen , heerlijk haha! Na daar even te hebben rondgeslenterd, kwamen wij daar tot onze verbazing een supermarkt tegen die wij vorige week gemist hebben. Nou ja dan doen we hier maar onze inkopen. Drinken, brood, meloenen, water, chips, noodles(soep), lepels en zelfs een klein pannetje werden hier ingekocht. Haha ongelofelijk, we hebben de hele keukeninrichting wel zowat bij elkaar, aangezien we met 1 mes, 2 lepels en 2 borden , en een waterkan om noodles en eten in te maken geen 7 weken konden doorkomen!;) haha. Nadat we hier klaar waren, ik mijn armen overstrekt had van de hoeveelheid boodschappen en andere inkopen en wij aankwamen bij de auto, keek de goede man ons lachend en verbaasd aan. Alweer zoveel boodschappen en dat slechts voor één week ? Hm, ja haha! Maar dat hadden wij écht allemaal nodig. Wederom een van de vragen die hij slechts kon stellen in het Engels was : ‘ Next? ‘. We wilden graag naar Central Shopping Mall op MG Road om daar onze laatste spullen te halen die wij bij de andere supermarkt niet konden vinden. Maar dat bleek nog niet zo gemakkelijk. Na wat rondjes te hebben gereden en hem uiteindelijk heen te krijgen waar de bedoeling was, konden wij weer even onze eigen gang gaan! Na hier klaar te zijn, gingen wij langzaam richting Church street om daar lekker te gaan eten. Maar daarvoor zijn wij nog even Brigade Road op en af gelopen, maar wij waren langzaam moe geslenterd en hadden zin om te gaan eten en te chillen:P! Hm, hoe komen wij bij Church street, wij wisten het wel, maar helaas onze chauffeur niet. Uiteindelijk na veel gezucht van een man die het hem probeerde uit te leggen, wist hij te vinden waar we moesten zijn. We gaven aan dat wij om 8uur weer buiten zouden staan bij Coconut Grove, en daar stond hij dan ook keurig op tijd, maar eerst hebben wij nog heerlijk gegeten bij 20feet High, een keurig netjes restaurant, met aardig maar niet al te snel personeel :P en lekkere gerechten. Wij besloten om maar alvast te gaan eten rond 17uur( heerlijk gefrituurde uienringen, chicken blanket met groenten en een heerlijke chocolademousse na, voor slechts 450rs per persoon = 9 euro :P ) omdat wij anders zo snel moesten eten met de rest en daar hadden wij niet zo’n zin in. We hadden namelijk pas rond 18.45uur afgesproken om bij elkaar te komen. Daisy, Evelyn, Juriën, Bonnie van YPO en haar man Piet waren er- Samantha en Carmen konden niet, die moesten overwerken. Het was wederom erg gezellig om elkaar weer te zien en elkaar bij te praten van de ervaringen van afgelopen week! Helaas moesten wij na een uur alweer gaan om terug te keren naar de campus. Wij moesten namelijk rond negen uur weer terug zijn in verband met de toegang tot de campus. De vorige keer hebben wij een uur gereden en dus waren wij ervan overtuigd dat het deze keer ook wel weer zou lukken. Mooi niet dus. Na een uur rijden met de nodige drukte en gevaarlijke taferelen onderweg die wij hebben gezien, waren wij slechts de stad uit. Aj haha, dat ging ‘m dus niet meer worden voor 9 uur. Na eindelijk de stad uit te zijn, dachten wij , hehe gelukkig dat schiet op. Maar dat duurde slechts 2minuten. Een aantal bussen en vrachtwagens stonden op de rechterstrook - voor zover die worden aangehouden – en moesten heel erg logisch linksaf slaan. Heel het verkeer ligt stop daardoor en ze staan dus zowat dwars op de weg. Handig! :P Een stukje verder wist ik niet wat ik zag. Een vrachtwagen en een busje waren in botsing gekomen waardoor de volledige vrachtwagen gekanteld was en midden op de weg lag. In Nederland zou allang de politie er zijn geweest, maar hier gaat alles op ’t dooie gemak. De chauffeurs zaten naast de vrachtwagen op een stel stenen te wachten en ze hadden de weg slechts afgezet met een paar dikke stenen waar de rest van het verkeerd maar omheen moest rijden. Levensgevaarlijk dus, maar goed het is India, dus hier kan alles haha! :P
Officiële regeltjes bestaan hier niet. Hm, misschien bestaan ze well maar ze worden hier in ieder geval niet nageleefd;). Nou, om tien uur precies kwamen wij dus aan op de campus , iets later dan gedacht, maar goed wij konden er niks aan doen! Heerlijk slapen na weer een heerlijk dag! :D En toch ook wel weer lekker om terug te zijn op deze rustige plek, na al het getoeter en de uitlaatgassen in Bangalore haha!:P
De volgende dag werd er al op tijd aan de deur geklopt en stond onze vriendelijke vriend Anand voor de deur. Hij kwam ons doodleuk vertellen dat wij een discussie hadden met Navis over een uur. Fijn, we waren net wakker en de reden werd ons ook niet verteld. Komen wij daar om 11uur binnen, wonen wij een deel van een sollicitatie gesprek bij waar wij niks vanaf wisten. Lekker dan, bedankt Navis voor wederom een goede communicatie. Want ook dit duurde niet lang, voordat ze zich besefte dat wij toch misschien maar even buiten moesten wachten tot Bonnie arriveerde op de campus met haar man. Nou daar zaten we dan weer buiten, na slechts vijf minuten :(. Na ongeveer anderhalf uur buiten te hebben gewacht – we zijn het ondertussen wel gewend – kwam Bonnie aan met de taxi en hadden wij met Navis, Jeya, Meru een gesprek over het functioneren – hier krijg je nooit op een directe manierantwoord op , er word altijd omheen gedraaid - en onze opdracht. Na afloop van dit gesprek gingen wij samen eten en daarna lieten wij Bonnie ons ‘huisje ‘ zien. Rond drie uur was het tijd om Bonnie te gaan uitzwaaien, zij gingen terug naar Bangalore. Ze vertelde ons dat we moesten doen wat we konden en zover als we kwamen en dat we daarin ook duidelijk moeten zijn naar hun toe ,omdat wij nog geen professionals zijn hierin en Bonnie vermoedde dat wij meer werk verzetten in deze weken dan dat zij zullen doen in deze korte tijd. Goede raad en advies, hier zullen wij zeker wat mee doen! :) Daarna hebben wij nog lekker wat rondgehangen op de campus, maar heb ik wederom vooral zitten wachten op onze internet stick. Het schiet hier allemaal niet op, wat een verbindingen ook, ongelofelijk! Maarja.. Na eindelijk de stick te hebben gekregen, kon ik eens gaan uitproberen of het ook echt functioneerde. Nou, het functioneert wel, maar je kunt tussendoor gerust een theekransje houden voordat de internetpagina’s en skype geladen zijn, zo traag haha!:P Vandaag hebben wij weer een handwasje gedaan en zijn wij nog van plan om wat voor te bereiden voor Drama en Art. Morgen beginnen wij weer aan een nieuwe week, vol nieuwe ervaringen en leermomenten. Ik ben benieuwd en hoop dat ik me nog meer thuis ga voelen! :D

• 26 Februari 2012 - 12:22

Maurice & Anouk:

He Myrthe,

Wat een leuke verhalen! We kunnen ons goed voorstellen dat je 's avonds doodmoe bent van alle indrukken. Geweldig wat je allemaal meemaakt..ook prachtige foto's! Geniet er lekker van en kijk goed uit. We zijn benieuwd naar je volgende verslag!

Liefs X Maurice & Anouk

• 26 Februari 2012 - 12:38

Roel :

He nichtje,

leuk om te lezen hoe het daar allemaal aan toe gaat, zo slecht hebben wij het dus niet hier. In Turkije hebben Femke en ik het ook zwaar gehad, de hele week geen internet maar wel lekker weer.

Veel plezier nog de laatste weken.

Gr. Roel

• 26 Februari 2012 - 21:36

Marij:

Hoi Myrthe.
    Het is fijn te horen dat jullie beginnen te wennen daar op de campus.
    Als je je weer wat beter voelt gaat het ook makkelijker, zeker als de kinderen je zo dankbaar zijn.De tijd vliegt voorbij ik kan me niet indenken dat je de helft er bijna op hebt zitten.Later zal je nog vaak aan deze tijd terug denken zeker met die mooie foto`s van de kinderen erbij. Probeer er van te genieten.
    Groetjes en veel liefs van Ruud en Marij.

• 27 Februari 2012 - 08:49

Inge:

heej myrthe.
    Mooi om je verhalen te lezen. geniet idd maar van deze periode, je zal er zeker geen spijt van krijgen. vooral niet als je ziet dat de kinderen je erg dankbaar zijn.
    Dit drukt je wel even met de neus op de feiten, en besef je hoe goed we het hier toch hebben. Eigenlijk zou iedereen dit eens moeten doen.
    Probeer er van te genieten, voor je t weet ben je weer terug. (en als ik dan bij pap en mam ben dan kom je maar even alle fotos laten zien hihi)
    groetjes
    Inge
    Ps: en met de handen eten...ook daar wen je aan ;)

• 27 Februari 2012 - 10:20

Oma Tiny:

Hallo Myrthe
    Ik heb je mailtjes gelezen en naar de foto;s gekeken

Vele groetjes,
    Oma Tiny

• 27 Februari 2012 - 13:31

Kirsten:

Heej myrthe,

Ik heb met veel plezier al een aantal keren je verslagen gelezen. Maar steeds niet de tijd genomen om je ook een berichtje te schrijven. Vandaag dus wel. Nog een mooie tijd en veel mooie ervaringen daar toegewenst en wij genieten nog met je mee!

Heel veel liefs. Kirsten en Sjors

• 28 Februari 2012 - 09:44

Bea :

hoi Myrthe
    wat leuk om te zien en te lezen wat je allemaal meemaakt daar in het verre India.Hoeveel kinderen wonen er op de campus.Aan hoeveel kinderen moet je les geven?Leuke foto,s van de kinderen in de klas.Ze dragen allemaal een uniform zo te zien.Ik kijk weer uit naar je volgende verslag dus tot gauw.

• 28 Februari 2012 - 21:27

Leanne:

Lieve Myrthe,
    Wassen, poetsen en inkopen doen, het lijkt wel of je op kamers zit, maar dan wel een eindje weg. Zo te lezen ben je toch al goed gewend aan het leven in India. Een dagje Bangalore per week maakt toch veel goed.
    Heel fijn dat de kinderen zo goed meedoen en jullie lessen zo waarderen.
    Fijne week en tot mails. Liefs Leanne

• 29 Februari 2012 - 15:22

Stef & Steef:

Hoi Teamgenootje!

We hebben eens even alle foto's bekeken. Je staat er wel opvallend vaak met een plastic draagtasje op... Past dit nog allemaal in je koffer straks:P???
    We hebben ander goed nieuws: we zijn niet gedegradeerd, dit kon niet haha:P
    Aan je foto's te zien en in je verslagen te lezen, neem je straks ontzettend veel nieuwe ervaringen mee terug naar het mooiste dorpje op aarde:D

Anyway Geniet er ontzettend van en tot gauw. We houden je site in de gaten!

xx Stef & Steef

• 01 Maart 2012 - 17:03

Karin C:

Myrthe ik heb bericht van Thomas. Hij vliegt 4 april terug naar Kerala en als je dan nog in INdia bent wil hij je zijn tel nr. geven zodat je contact met hem kunt opnemen. Je vliegt het beste op Cochin. De backwaters zijn zeer de moeite waard, je kunt daar per boot door varen, verder noemt hij Thekkady en Munar. Als je wil kan ik je het tel nr. Sms-en van zijn neef die in Bangalore werkt als priester.
    Ik mail je het volledige antwoord nog ff door op je e--mail adres. Ans geeft ook nog wát tips maar daar hoor je nog van.

Fijne tijd nog en veel liefs van Karin.

• 01 Maart 2012 - 18:45

Ria En Hans Geraets:

Hallo Myrthe, daar zijn we weer.Computer heeft het een paar dagen niet gedaan, dus ik ben nu weer alles aan het lezen.Geweldig die snoetjes van die kinderen.Het valt me op dat ze zo'n mooi gebit hebben.En een heel vriendelijke uitstraling.Gelukkig dat je nu wel een beetje gewend bent.Wat is dit toch leuk om te volgen. Ja, de leefwijze is daar natuurlijk niet zo gejaagd als hier, maar dat heeft toch ook wel wat.Zo, nu ga ik je weer met rust laten, heel veel knuffels vanuit LIMBURG!!!!!!!!!!!!!!!!Hoie

• 01 Maart 2012 - 19:19

Mia.Wagemans:

Myrthe eerst ff voorstellen ik ben 'n vriendin van Ria en ben ook via haar aan jou mail adres en deze side gekomen.Geweldige side ben jaloers op je zowat kon in mijn jeugd niet maar gun het je van ganser harte geniet er van.Prachtige foto's en lijkt me zo'n verschil de leef omstandig heden hier en daar en dan toch die dankbare snoetjes .Myrthe ik wens je nog een heel mooie tijd en nogmaals geniet ervan Mia.

• 04 Maart 2012 - 20:46

Hub:

Al heb ik je dan niet persoonlijk gesproken, het was fantastisch je even te zien . . . Je doet 't geweldig!!! Met die hulpmiddelen wordt de wereld klein, vind je niet?